Jak se stát dobrou blogerkou? To je asi otázka, která trápí mnohé z nás, proto jsem se rozhodla sepsat své tipy čeho se vyvarovat a na co se zaměřit......
Když jsem byla před časem oslovena vedoucí projektu blogerky.cz, jestli bych byla ochotná napsat článek na téma jak se stát úspěšnou blogerkou, měla jsem rozporuplné pocity, byla jsem překvapena, zaskočena a polichocena zároveň a přiznám se dobrovolně, že se mi do článku moc nechtělo, protože si jednak nejsem jistá, jestli jsem ta nejpovolanější osoba a jednak jsem tušila, že to bude zase sousto pro anonymní rýpaly, kteří budou tvrdit, že to smrdí samochválou, což mi z názvu tématu tak trochu vyplývá také. Chtěla bych vás ale ujistit, že já sama o sobě bych se asi neodvážila takové téma popsat, ale jelikož mi chodí i docela dost dotazů na to, jak dosáhnout vyšší návštěvnosti a jaké články na blog dávat, jak si získat čtenáře a podobně, rozhodla jsem se tedy, že skočím po hlavě do jámy lvové a pokusím se téma zpracovat.
Předem bych chtěla říct, že já jsem na statistiky typu návštěvnost, odběratelé a podobně, pěkný flink, příliš to nesleduji a jen občas do statistik zabrousím a to především z důvodů, kdy mě třeba šikanuje nějaký anonym, který si povídá sám se sebou a tak se podívám na IP adresu, abych ho odhalila. Občas zabrousím na blogspotu i do statistik návštěvnosti, ale mrknu i na nějčtenější články, což mne osobně zajímá nejvíce, abych věděla, jaká témata máte nejraději. Paradoxně, ačkoliv hodně z vás mé outfity na blogu kritizuje, patří tyto články mezi nejčtenější, dále pak kosmetické recenze a to hlavně takové, které jsou na běžně dostupnou kosmetiku z drogerií, jako je třeba Essence nebo na nějaké novinky, velmi oblíbené jsou i videotagy čili videa kecací, následují videa s postupy na účesy a líčení.
Pokud se mne tedy zeptáte, co byste měli na blog přidávat a kde beru na články nápady, odpověď bude jednoduchá. Pište o tom, co vás zajímá a baví a hlavně o tom, o čem máte nějaký přehled. Sama bych se nepustila například do chemického rozboru jednotlivých složek v krémech právě proto, že nejsem vystudovaný chemik a i když samozřejmě není problém si jednotlivé složky na internetu dohledat, uniknou laikovi souvislosti, některé látky se vstřebávají jen s pomocí jiných, některé naopak vstřebávání blokují, důležitá je také koncentrace, prostě je to příliš složitý problém na to, abych si s všeobecných vzděláním v chemii, které má na základce, gymplu a vš či voš v podstatě každý, dovolila usuzovat na škodlivost krému. Pište tedy jen o tom, čemu opravdu rozumíte a nědělejte ukvapené závěry, také si ověřujte zdroje a nešiřte dezinformace, samotné se mi jednou stalo, že jsem uvedla informaci, kterou jsem si ověřila u zdroje, který se nakonec ukázal jako nedůvěryhodný. V dnešní době je na internetu informací tolik, že je opravdu potřeba umět si je roztřídit a vyhodnotit. Samotné nápady na články za vás ale nikdo nevymyslí, pokud své nápady nemáte, asi nemá cenu blog vůbec psát, protože jich je v dnešní době již tolik, že být originální je velice těžké, začínat ale s blogem, který postopadesátéosmé píše o BB krému Garnier, nebude to pravé ořechové. Těžké také je se ve změti blogů orientovat a proto je vždycky fajn najít si svou vlastní cestu, podle které vás čtenáři odliší od blogů ostatních a budou se k vám rádi vracet.
Pokud máte první krok – o čem psát – jasný, pak často přichází otázka, jak si získat více čtenářů? Upřímně, tohle je věc, ve které sama nemám jasno a nevím, čím konkrétně je získat, všimla jsem si, že někdo z tohoto důvodu pořádá giveaways, kdy podmínkou je stát se čtenářem nebo různě spamuje po všech možných jiných blozích s komentářem typu „krása, koukni ke mně na blog“ a velká url adresa. Já sama nemám nic proti reklamě, rozhodně, přidávat komentáře na ostatní blogy, aby se o vás vůbec někdo dozvěděl, je dobrá cesta. Ovšem všeho moc škodí a tak, když už komentář přidáváte, zamyslete se nad tím, že je to vaše vizitka, která na tom internetu zůstane viset a tak by se možná šiklo napsat něco duchaplnějšího a více k tématu, než jen hezké nebo pěkný článek. Samozřejmě, někdy je to na místě, ale pokud nepíšete nic jiného, asi by bylo vhodné se nad tím zamyslet. Zároveň a to si myslím, že je zcela nejdůležitější věc, čtenáře si získáte jen tehdy, pokud budete sami sebou. Osobně jsem toho názoru, že nikoho nebude dlouhodobě bavit číst si, jak si majitel blogu na něco hraje a přetvařuje se, nehledě na to, že pokud se rozhodnete točit videa, brzy vás přetvářka dostihne. Věřte mi nebo ne, ale pokud do videí, či článků nedáte kus sebe, myslím, že úspěch se nedostaví, magazíny pro ženy mi prominou, ale podle mě, málokoho baví číst dokola žvásty typu „jak nažhavit partnera“, „jak se obléknout na podzim“, „po krému od firmy xy budete mít pleť jako modelka“ a „jak zaručeně zatočit s vráskami“, většina těchto rad je nejen nepoužitelných, ale i dost nereálných, myslím, že lidé jsou přesyceni poučováním co, jak, kdy a s kým by měli nosit a patlat si na obličej. Naopak si myslím, že mnohem zábavnější a přínosnější pro ostatní je, ukázat co, jak nosím a dělám já, ostatním pro inspiraci, kterou si z toho vzít mohou a nemusí, ale blog musí být každopádně váš reálný odraz, i když ve virtuálním světě. Samotnou by mě třeba nenapadlo, obléknout se, nalíčit, běžet se nafotit a pak se honem zase převléci a jít mezi lidi úplně jinak. Chodím ven oblečená tak, jak to na blogu prezentuji, to se týká i líčení, teď ale samozřejmě nemám na mysli speciální tutoriály, pochopitelně na den nenosím plesové líčení a každý den nenosím šaty a lodičky. Prostě a jednoduše úspěch podle mě tkví v realitě a v tom, že blogerka musí být skutečná, bez přetvářky a hraní si na něco, co není.
Dalším důležitým bodem je dle mne to, aby na článcích a videích bylo vidět, že to, co píšete nebo povídáte, pochází z vaší hlavy. Nikoho nebude bavit číst stokrát omleté polopravdy převzaté z jiných blogů, či internetových magazínů. To se samozřejmě týká i fotek, které tvoří nedílnou součást vašeho blogu. Fotky MUSÍ být vaše vlastní, když si budu chtít najít oficiální obrázek laku nebo třeba šamponu , tak si ho zadám do googlu, recenze, kde chybí vlastní fotka, je těžko uvěřitlná a je prakticky k ničemu. Tady bych jako důležitý bod chtěla zmínit kvalitu fotek, je jasné, že ne každý bude fotit zrcadlovkou, ale koho zajímá tmavý rozmazaný flek místo očních stínů, ze kterého není poznat barva ani konzistence. Mně osobně tedy nezajímá ani „děsně roztomilá“ fotka vašeho mazlíčka v podobě nezaostřené šedé pohybující se masy chlupů ani fotka laku na nehty zateklého až po první kloub na prstu. Jak se říká, i mistr tesař se utne a není každý den posvícení, ale pokud se na vašem blogu nevyskytují fotky jiného charakteru, než jsem popsala, asi je něco špatně. Stejně bych mohla pokračovat i v případě videí, zde je to ještě mnohem těžší, než u fotek, neboť záleží hodně na kvalitě zařízení, kterým natáčíte, ale neméně důležité je i vhodné světlo. Toto je věc, která mi činí problémy, protože větru, děsti a potažmo světlu, neporučíte a tak někdy je video světelně horší, jindy lepší, v závislosti na světle reálném. Rozhodně bych se ale vyvarovala videí kvality přímého přenopsu z mraveniště se zvukem sténajícího nosorožce svolávajícího příbuzné na nedělní piknik. I když natáčíte na telefon, měli byste být vidět a slyšet, v tomto bodě bych vzpomenula i prostředí, to si do určité míry nemůžeme tak úplně vybrat, nicméně babička srkající polévku nebo tatínkovy chlupaté nohy v trenýrkách asi úplně nejideálnější dekorací nebudou a na věrohodnosti recenzi krému proti stařeckým skvrnám nebo emulzi proti růstu chloupků nepřidají.
Posledním a za mě nejdůležitěšjím bodem, je starost o čtenáře. Pokud nebudete reagovat na komentáře, vzkazy či kritiku, rozhodně to nebude působit moc dobře. Sama vím, kolik času to zabere (mně opravdu hodně) a vím, že prostě někdy není možné na vše odpovědět, sama to nestíhám, protože pokud bych měla odpovědět na všechny dotazy a připomínky, mám z toho práci na celý úvazek, ale reakce ze strany blogerky prostě nutná je. Asi by mě nebavilo chodit někam, kde na mě majitelka kálí jak na placatý kámen a jediné, o co jí jde, je návštěvnost. Nemusíte se všemi souhlasit, nemusíte všem odpovídat, ale neignorujte, přijímejte kritiku a necenzurujte zbytečně. Také se připravte na to, že se na internetu (ale to je i v reálu), budou kolem vás pohybovat lidé, kteří vás nebudou mít rádi, budou se snažit vás otrávit, uškodit vám a budou vás urážet za každou cenu, anonymní prostředí internetu je ideálním podhoubím pro rozvoj špatných vlastností, které člověk má, snažte se brát to s humorem a nenechte se otrávit, což vás občas bude stát dost úsilí.
Celkově bych tedy doporučila dělejte blog pro radost, dělejte ho jen, když na něj budete mít náladu, nesmí se z něj stát povinnost, je to pořád jen zábava. Pište a točte především pro pobavení a dobrý pocit svůj, nedělejte to proto, abyste třeba dostali něco zdarma. Pokud vás začnou firmy oslovovat s nabídkami na recenze, neberte všechno, nebuďte prodejná lehká blogerka, která pochválí každou blbost, nebojte se napsat pravdu, ale na druhou stranu, těšte se z toho, co vám blog přinese a nenechte se otrávit závistivci. A hlavně buďte sami sebou!