Influencer marketing je pro řadu firem a značek jedním z nejdůležitějších hnacích motorů pro jejich byznys. Prostřednictvím sociálních sítí a populárních tváří internetu dosahují skvělých výsledků při oslovování nových zákazníků a zvyšování prodeje. Proč je spolupráce s blogery, youtubery a influencery tak přitažlivá, co o ní potřebuješ vědět a jak tuhe spolupráci pěstovat?
Řadu lidí už nelze oslovit tradičními cestami. Televize nebo rádio? Hlavně pro mladé naprosto out média. A právě mladí a teenageři jsou pro mnohé firmy naprosto klíčovou cílovou skupinou. To je jeden z důvodů, proč se firmy stále častěji spojují s vlivnými osobnostmi social medií. Zatímco ve světě je to podstatně masovější trend, u nás je řada firem v tomto směru ještě opatrná a váhavá.
Co je dobré o influencer marketingu vědět?
- Ani schopný a populární influencer zpravidla nemůže spasit firmu, která nefunguje a neodpovídá požadavkům trhu.
- Říkej ne spolupráci jen pro peníze. Když nemáš ke značce vztah, těžko budeš hledat chuť ji podpořit a to je znát.
- Příběh. Bez něj to nejde. Úspěšná spolupráce vyžaduje dobré vztahy firmy a influencera, příběhovou komunikaci, zjevné zapojení produktu do života blogera a naopak. Pokud společně souzní na jedné vlně, může být spolupráce s influencerem velice úspěšná.
- Firmy stále ještě často mají strach z toho, že výsledky této spolupráce lze těžko kontrolovat a dosah je těžko měřitelný.
- Někdy prostě taková spolupráce potřebuje hlavně víru, dobrou vůli a odvahu. ;-)
- Neplatí, že úspěšná může být jen spolupráce s top influencery. Možná častěji se vyplatí spolupráce s tisícovými nebo desetitisícovými blogery. Proč? Oslovují totiž jasně zaměřenou komunitu uživatelů.
- Můžeš se stát i tváří projektu firmy, amabsadorem nebo moderátorem kampaně.
- Aby ses v této spolupráci cítila dobře, propaguj jen to, s čím opravdu souzníš, co se ti opravdu líbí. Pro tvůj osobní brand nebude dobrou vizitkou, když tvůj profil zahltí reklamní posty a navíc takové, které zcela odporují tvému stylu, nebo jsou zjevně pochybné kvality. :-)
- Pracuj dobře s hashtagy. Uváděj k postům, s kým spolupracuješ – stačí jednoduše hashtag např. #blogerky.cz, nebo přímo v textu využiješ funkci Instagramu a označíš @blogerky.cz. A to platí i pro druhou stranu, pokud udělá např. repost tvého příspěvku.
- Počítej s tím, že pokud budeš za spolupráci placená, řada firem, možná i většina z nich, si určí pravidla, co, jak a kdy chce zveřejnit. A také tvoje posty bude kontrolovat. Naštěstí máš svobodnou možnost výběru, s kým chceš spolupracovat.
- Zmínka o firmě, která s tebou spolupracuje, musí být v každém sponzorovaném postu. Ne jen v prvním, nebo jen v některém.
- Nemusíš se omezovat pouze na Instagram, svůj vliv mají také ostatní sítě – Facebook nebo Youtube jsou u nás stále velice úspěšné.
Jaká spolupráce a kampaň mají smysl?
- Když zná firma dobře trendy na trhu ve vztahu k ní a danému produktu.
- Když má nápad, kampaň bez myšlenky je jako ryba na suchu.
- Když výsledná komunikace na social mediích vypadá jako přátelská, uvolněná komunikace.
- Spolupráce influencera s firmou, kteří spolu souzní, např. pokud máš jako blogerka pozitivní vztah k určitému produktu, nebude ti dělat problém ho podpořit.
- Když vytvoří společný příběh. Poutavý, uvěřitelný, pozitivní, takový, který vzbudí emoce.
- Influencer a firma musí mezi sebou mít jasno – pravidla, která oboustranně dodržují a znát i rizika, která tato spolupráce obnáší.
- Prezentace produktu by neměla být prvoplánová. K uvěřitelnosti právě slouží onen příběh.
- I blogeři se potřebují nějak živit. Spolupráce na úrovni už dávno není jen o odměně produktem.
- Sleduj opravdu slavné influencery a velké značky, kteří určují na sociálních sítích trendy. Od nich se můžeš skvěle učit, jak budovat brand.
Řada známých osobností, ať už to jsou herci, moderátoři, hudebníci či sportovci spolupracuje s nejrůznějšími značkami, které jim platí za tuto formu reklamy. Ale nejen slavným hvězdám. Neméně populární pro tento druh spolupráce jsou blogeři a youtubeři, kteří si cestičku k popularitě vyšlapali skrze tvorbu na sociálních sítích. Na ukázku uvádíme třeba Shopaholic Nicol, sestry A Cup of Style, moderátorku Zorku Hejdovou, Soňu Skoncovou, nebo modelku Natálii Kotkovou. ;-) Jak jejich spolupráce s firmami vypadá, můžeš vidět na screenech z jejich Instagramů.
A co ty? Také máš osobní zkušenost s tímto druhem spolupráce? Jakou a jak probíhala? Poděl se s námi! ;-)