Jana Štěpánková je dcerou majitelky společnosti Ryor, a zároveň její vedoucí marketingového oddělení. Protože mnoho beauty blogerek zajímá možnost spolupráce s kosmetickými firmami, považovali jsme za velmi přínosné, zeptat se Jany, jak taková spolupráce funguje. A při té příležitosti jsme se snažili zjistit, jak nejlépe využít kosmetiku k tomu, abychom byly krásné...
Jano, působíte jako marketingová ředitelka společnosti Ryor. Naše čtenářky, především beauty blogerky, by jistě zajímalo, co tato pozice obnáší. Jaká je Vaše pracovní náplň a kolik času musíte své práci věnovat?
Hodně, opravdu hodně. Vzhledem k tomu, že jsme rodinná firma, tak můj osobní a profesní život se úzce prolíná. Není možné odejít z práce a „vypnout“, stále musím přemýšlet, co by se dalo udělat lépe a jinak. Do mé pracovní náplně patří reklama v časopisech, na internetu, spolupráce s bloggerkami a redaktorkami. Vzhledem k tomu, že do mého oddělení patří i grafik s grafičkou, máme na starosti kompletní propagační materiály, tedy katalogy, letáky, stojany, webové stránky, ale i třeba grafiku našich výrobků.
Jaké roční období je pro Vaši činnost nejnáročnější? Je to právě současné podzimní období?
Nejnáročnější je určitě podzim, kdy většinou uvádíme na trh ty nejzajímavější novinky, letos je to řada s arganovým olejem.
Ovšem například už od června řešíme i vánoční dárkové balení, které se opravdu moc povedli. Nyní například na poslední chvíli doděláváme kalendář RYOR na rok 2014. Ještě ani neproběhli Vánoce a já už jsem myšlenkami v roce 2014, není divu, že si někdy nedokážu vybavit, jaké je datum :-).
S jakými produkty na podzim přicházíte? Jaké jsou novinky u RYORU?
Je to již výše zmíněná arganová řada. Obsahuje jeden z nejvzácnějších a nejdražších olejů na světě, arganový olej. Ten se dá sehnat pouze na jediném místě na světě, kterým je jihozápadní Maroko. Musím se pochlubit tím, že tuto řadu se už od jejího uvedení v září podařilo několikrát vyprodat, a máme velmi pochvalné reakce, třeba na našem Facebooku. Jinak tento rok byl opravdu z hlediska nových produktů plodný, a ještě bude, do konce roku chystáme i dlouho očekávanou Hydratační micelární vodu a pak Olej z černuchy seté, to je hodně zajímavý produkt, ale nechte se překvapit.
RYOR je velmi oblíbenou značkou již po mnoho let, jaké je tajemství úspěchu?
To bych také ráda věděla. Je to opravdu dřina a hodně práce. Ale velmi nás těší, když nám zákaznice píší pozitivní ohlasy. Dokáže nás to nakopnout a motivovat k dalším výkonům. Jinak našim heslem je „spokojený zákazník je naší nejlepší vizitkou“. Děláme na prodejnách bezplatné poradny, online poradnu máme i na našem v blogu www.mujryor.cz, točíme instruktážní videa a hodně i se zákazníky diskutujeme, co se jim líbí, co si představují jinak. Necháme je dokonce vybírat na Facebooku naše nové obaly.
Myslím, že málokterá značka se ke svým zákazníkům tak blízko.
Pojďme k blogerkám. Spolupracuje RYOR s některými blogerkami? Pokud ano, jakou formou probíhá? Můžete nám prozradit, podle jakého klíče si vybíráte dívky, se kterými budete spolupracovat?
Ano, je několik českých a slovenských blogerek, se kterými máme dlouhodobou spolupráci. Často nám dívky píší samy. Zde mě někdy mrzí ta forma oslovení firmy, se kterou by chtěla spolupráci získat. Často nám přijde mail pouze s větou „spolupracujete s blogy?“ a v mailu není ani podpis ani odkaz. Já mám o komunikaci jinou představu. Je pěkné, když se bloggerka představí, představí svůj záměr, zkrátka se musí umět prodat. Klíčové pro nás není počet čtenářů, ale i kvalita článků a fotek. Nemusí být profesionální, ale pokud bloggerka k recenzi pak vyfotí ušmudlaný kelímek, tak přestože je recenze pozitivní, příliš reprezentativně to nepůsobí. Stejně tak se nám líbí, pokud se bloggerka věnuje i jiným tématům, než je kosmetika. Opravdu nevypadá důvěryhodně, když hodnotí tři krémy týdně. Nyní máme ovšem hodně rozjednané spolupráce dopředu, a tak máme stop stav, snad se situace v příštím roce zlepší.
Co je Vám na zájemkyních o spolupráci sympatické a co Vás naopak odrazuje?
Je mi velmi sympatické, když si umí v článcích bloggerka udělat i legraci sama ze sebe a nebere se tak vážně, to neumí každý. Také mě mrzí, že některé blogy vypadají identicky a neprojevují svůj osobitý styl. Co mě ale mrzí na některých bloggerkách obecně, když si neumí zjistit a ověřit informace a pouští do světa bludy. Z toho důvodu třeba nabízíme konzultace s kosmetičkou nebo i s vývojáři přípravků,
Třeba takové články o silikonech a dalších látkách v kosmetice. Všechny silikony šoupne do jednoho pytle a napíše, že ucpávají póry a vlasy nemohou dýchat. Jednak vlas je mrtvá tkáň a také existuje mnoho druhů silikonů s různými vlastnostmi. Je to jako s uhlíkem, který může být ve formě tuhy nebo ve formě diamantu. Zajímavostí je, že například jedním z největších ucpávačů pórů je přírodní olivový olej.
Nebo parabeny, již je prokázáno, že jsou neškodné, ovšem fáma stále trvá. Zajímavé ovšem je, že mají na rozdíl od ostatních látek velmi nízké riziko alergií a například v Japonsku vyžadují přípravky zásadně s parabeny. Když nám nějaké bloggerka nebo redaktorka napíše, že by ráda znala náš pohled, rády se vyjádříme a lze o tom diskutovat.
Oslovujete i Vy sama některé blogerky?
Sama jsem oslovila Petru z Lovely Hair, viděla jsem ve videích, že už naše produkty používá, a především se mi ta videa i přes svou délku hodně líbila.
A jaký je Váš vztah k blogům obecně? Máte svůj blog?
Máme jednak firemní blog na www.mujryor.cz, kde najdete články o novinkách ve světě kosmetiky, soutěže, online poradnu a videa. Mám i svůj blog, který se ale příliš kosmetice nevěnuje. Píšu o věcech, knížkách a zážitcích. Psát blog mě moc baví, ale den má zkrátka stále jen 24 hodin, a tak nestíhám. Musím ovšem říct, že teprve, když jsem si blog založila, tak jsem pochopila, jak časově náročné to je. Blog najdete zde: http://stepankova-ryor.blogspot.cz/
Prozradíte nám, které blogy osobně sledujete?
Jednak sleduji osobně i blogy, na kterých nám vycházejí recenze. Ale především bych chtěla zmínit blog www.nedokonale.cz, u toho se dokážu hodně nasmát. Líba s Bárou, které blog tvoří, mají velký smysl pro humor. Umí být krásně nad věcí. Velmi si u čtení tohoto blogu odpočinu. Pak také ráda sleduji MENU DOMŮ, který tvoří Koko. Je vidět, že vaří s láskou a velmi si dá na přípravě záležet.
Sledujete také Blogerku Roku? Nominovala jste někoho?
Nenominovala, ale poslala jsem hlas, ovšem neprozradím komu.
Je něco, co byste ráda vzkázala finalistkám?
Především bych jim pogratulovala, vytvořit úspěšný blog zároveň znamená vytvořit úspěšnou značku. A také aby si zachovaly svůj jedinečný styl.
A ještě na skok do světa krásy. Které z produktů RYOR byste doporučila používat dívkám nyní v podzimním a zimním období?
Nyní jsme uvedli na trh novinku Ochranný krém na problematickou pleť z řady Aknestop, který je velmi lehký, ale dokáže pleť kvalitně ochránit. Také je možné používat přípravky z řady Arganový olej, který jsou vhodné pro všechny typy pleti a věkové kategorie. A pak musím zmínit i velmi oblíbený Výživný krém s mandlovým olejem, je určen pro suchou a citlivou pleť, ovšem velmi rychle se vstřebává a pleť nezůstává mastná.
Vy i Vaše maminka vypadáte skvěle. Máte nějaký recept na krásu, který není tajný, a který byste mohla našim čtenářkám prozradit?
Mamince je 68 let a opravdu vypadá skvěle, věk byste jí nehádali, je to velmi hyperaktivní bytost s obrovským množstvím elánu.
Co se týče kosmetiky, tak především je důležité pleť správně čistit (video o tom, jak správně čistit pleť, najdou čtenářky na našem blogu mujryor.cz), dále přes den používat ochranné přípravky. V létě před sluncem, v zimě před chladem. A na noc pleti dodávat kvalitní výživu a regeneraci. To je ta kosmetická rada. A dále dostatečně spát, zdravě jíst a nestresovat se, ale to se dobře radí, zrovna já jsem ta kovářova kobyla, co chodí bosa.
Ale hlavně se dostatečně smějte. Bez úsměvu to totiž nikdy nebude ono.
Děkujeme Vám za velmi milý rozhovor.