Show plná výrazných vzorů a zdobení, extravagance a jedinečnosti. Návrhy, které berou dech svou okázalostí. Originální střihy, jež evokují eleganci, sexappeal a luxus. Osmany Laffita je návrhář, jehož jméno zná každý, kdo se zajímá o módu. Tento muž je mistrem svého řemesla a my se o něm chceme dozvědět více.
Vaše začátky byly poměrně složité. Musel jste se potýkat se záležitostí Kuba a Česká republika. Jak na to vzpomínáte?
Nejen začátky, ale i nyní je velmi složité podnikat v oblasti módy. Ale když má člověk motivaci a cíl, kterého chce dosáhnout, tak si myslím, že dokáže vše. Když jsem přijel z Kuby do tehdy ještě Československa, bylo mi 23 let, byl jsem velmi mladý. Neuměl jsem si uvařit ani rýži nebo fazole, což je naše národní jídlo. :) Česko a Kuba mají naprosto jinou kulturu a charakter, nicméně jsem si tuto zemi oblíbil a chtěl jsem zde zůstat, tudíž jsem se musel aklimatizovat.
Kdo byl Vaším vzorem, když jste se rozhodnul pro módní průmysl?
Jako vzor jsem měl spíše klasické návrháře jako Balenciaga, Valentino, Elie Saab nebo Zuhair Murad. Pro mě je žena ženou. Nemám rád minimalismus a nemám rád unisex. V mém světě není žena chlap. Když potkáte ženu na ulici, musí být vidět a poznat, musí být elegantní a sexy. Úspěch je pro mě když se na vás někdo otočí a podívá se na vás znovu. :) To znamená, že máte sex appeal. Ale pozor elegance není jenom v oblečení, buď jí máte, nebo nemáte. Oblečení je jen malou součástí.
Vzpomenete si, kdy se to začalo lámat a Vaše jméno začínalo být vidět? Co to spustilo?
Nemyslím, že by to byl nějaký specifický den. Moje kariéra se tvoří rok po roce. Je to pomalý proces, ale každý další den je trošku lepší a lepší.
Jste se svým životním partnerem už velmi dlouho, mnohé páry by mohly závidět. Jaké je Vaše tajemství skloubení kariéry a úspěšného vztahu?
Je to přesně 22 let. Ano, skutečně je to docela dlouho, i pro heterosexuální standard. :) Není na tom nic tajného, jako všichni máme svoje krásné a příjemné chvíle i špatné momenty. Někdy se chceme „zabít“, ale pak se probudíme a vzpomeneme si, že jeden bez druhého být nemůžeme. Myslím si, že nejdůležitější je ve vztahu komunikace a uvědomění si toho, že nejsme majetek jeden druhého. I když je člověk ve vztahu, je důležité, aby měl každý svůj vlastní prostor.
Co nejvíce ovlivňuje Vaši práci a inspiraci? Po Vaší přehlídce v březnu jste řekl, že se teď více inspirujete lidmi a tím, co běžně nosí. Myslím, že Vám tenhle styl hodně sednul, hodláte v tom pokračovat?
Nemyslím si, že by se můj styl za posledních 13 let, co buduji svoji značku, nějak změnil. Mám asi velmi specifický rukopis. Je asi pravda, že můj styl je teď více „lidský“. Ale je pravda, že ohlasy z poslední kolekce byly velmi pozitivní. :)
Mluvil jste také o tom, že máte před sebou ještě hodně práce a Vaším cílem je dostat se na úroveň značek jako Dior nebo Chanel. V čem si myslíte, že tkví ta úspěšnost? Je to jen otázka času?
Je to otázkou času a financí. Nemůžete otevřít 30 obchodů po celém světě bez silných finančních prostředků. A otázka času tam samozřejmě hraje také velmi výraznou roli. Dior a Chanel už jsou na trhu více než 60 let. Také obchodování v oblasti módy je nyní jiné než před 60 lety. Dnes už tou hlavní prioritou není pouze oblečení, ale také doplňky a kosmetika. Mám před sebou ještě extrémně moc práce a doufám, že ji stihnu, něž mi bude 76 let. :)
Jak to máte s módou v osobním životě? Je pro Vás vzhled hodně důležitý?
Ano, určitě. To neznamená, že doma chodím ve smokingu, ale já osobně se velmi rád oblékám a rád se oblékám podle akce, na kterou se chystám. Nedávno jsem byl na Českém Derby, dostihy v Chuchli. Pro mě je to smutné, že si lidé neužívají tu možnost, aby se hezky oblékli. Na velké dostihy se podle mě nechodí v džínách a tričku, není to pláž. Na pláž se chodí v plavkách, na dostihy se chodí společensky oblečený, specificky dostihovým stylem. Naopak jsem byl v Anglii na Royal Ascot dostihách. To oblečení k tomu zkrátka patří a je součástí té atmosféry, morniong dres a cylindr. Stejně jako na plese nebo v opeře nechci tancovat vedle chlapa co má sako do kanceláře a kravatu nebo s paní co má koktejlky. Na ples a do opery se jde ve fraku a velké robě. Jinak může člověk zůstat doma a tancovat ve slipech. :) Myslím, že to zničí celou tu atmosféru vzácné události. Každá událost má své adekvátní oblečení. To že se lidi už neoblékají, není „modernismus“, ale lenost.
Nemohli jsme si nevšimnout Vaší změny stylu. Nejen vzhledové, ale i co se týče právě Vaší poslední kolekce, kde dominovala černá. Stalo se něco zvláštního, co tyhle věci spustilo?
To si nemyslím. Móda není statická věc, jinak by patřila do muzea. I když máte rukopis a svůj styl, musíte žít v dnešní době. Je jasné, že je dnes styl jiný než před deseti lety. Černá je černá, je to oblíbená barva u klientů hlavně protože je multifunkční a dá se jednoduše kombinovat. Osobně bych možná více experimentoval, ale pak vás rozum zastaví a říká vám, že ty šaty chcete také prodat. Neřekl bych, že český zákazník rád experimentuje. Češi nejsou nějak extrémní avantgardisti v módě. Spíš se drží toho, co nosí každý, ale tak to je a nezmění se to, takže je potřeba se tomu alespoň částečně přizpůsobit. V této oblasti Praha asi nikdy nebude Milan či New York. To je věc, kterou návrhář musí přijmout, pokud nechce umírat hlady. :)
S kým byste rád spolupracoval a ještě jste neměl možnost?
To pro mě není důležité. Já asi „nespolupracuji“ s nikým. Ten kdo je můj zákazník, je jím, protože si moje šaty koupí, to není spolupráce, ale obchod. Naopak, modelka chodí na přehlídce každému návrháři, který jí zaplatí honorář. To taky není spolupráce, ale obchod.
Ještě se vrátím k té show, kterou jste předvedl v březnu v Praze. Bylo opravdu na co se dívat, ale bylo to po delší době. Bylo to přípravou nebo jste hledal nějaký nový směr?
Není to úplně po delší době. Možná to tak pouze působí, protože už nedělám pokaždé přehlídku jenom v Čechách. Ale každých 6 měsíců je nová kolekce. A je pravda, že novou kolekci neprezentuju vždy tady v Praze. Nemyslím, že hledám nový směr, spíše asi koukám, kam kráčí svět a tam jdu také, ale mým vlastním způsobem a stylem.
Spěch je jakýmsi trendem dnešní doby. Jak to máte vy? Snažíte se pracovat rychle, anebo si raději dáváte načas a necháte inspiraci, aby k Vám chodila postupně?
Já jsem Kubánec, je velmi těžké nás uspěchat. :) U nás platí „manana“ tedy zítra…:)Ale žiju tady déle, než jsem žil na Kubě, takže jsem taky nabral trošku české mentality a způsobů a to je pracovitost. Víte, každý novinář se ptá, odkud beru inspiraci. Popravdě ani já sám to nevím. Prostě někdy sedím před papírem a nic a nic a nic. Pak jeden den tam sedím a teče jeden návrh za druhým přes moji tužku na papír. Proč to tak je? Sám nevím. Každopádně, já nepracuji podle hodinek. Jestli to má být rychle, tak to neznamená, že ten nápad mi rychle přijde. Je to záhada, buď přijde, nebo nepřijde.
Pustil jste se teď do hodně různých odvětví, Vaše značka zdobí luxusní kolekci brýlí, které jsou navíc cenově dostupné, z čeho jste vycházel při jejich návrhu? Přijde mi totiž, že tyto tvary sluší zkrátka každému, bylo to cílem?
Někdy lidé zapomenou, že přehlídka je jednoduchá. Čím více platíte, tím větší bude. Ale pak se to zboží musí prodat a pouze oblečení nestačí. Postupně jsem přidával vždy něco dalšího, šperky, boty, kabelky, optické a sluneční brýle, koberce do koupelen, uniformy pro letecké společnosti travel service, smartwings a canaria travel, sklo a porcelán. Oblečení je u mě dražší, protože šijeme jako před sto lety, přesně na míru. Ale ti satelitní produkty jsou cenově dostupné, protože jsou vyráběné masově, což hodně ovlivňuje cenu. Úspěch je, když si lidé vaše produkty kupují a mají je doma, ne když zůstanou u vás ve skladu.
A ještě otázka na závěr. Kdy o Vás zase uslyšíme a co plánujete? Zůstanete u velkých show nebo se vrátíte k soukromým přehlídkám?
O mně slyšíte vždy, když o mně novináři jako vy něco píšou. Můj záměr není být v novinách, ale být úspěšný v mém byznysu. Je docela jednoduché být v novinách. Najdu milenku nebo milence a zítra jsem v každých novinách.:) Nemyslím, že to je velmi důležité. Určitě bude kombinace velkých show, i soukromých přehlídek.
Osmany, mnohokrát Vám děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů a naplněných cílů.